Absurd w gastronomii – nie tylko w regionie. Lokale muszą opłacić koncesję na alkohol, a nie wiedzą, kiedy będą go sprzedawać. Chcesz wiedzieć ile to dla budżetu?

  • 20.01.2021, 01:06
  • Remigiusz Hryniewicki
Absurd w gastronomii – nie tylko w regionie. Lokale muszą opłacić koncesję na alkohol, a nie wiedzą, kiedy będą go sprzedawać. Chcesz wiedzieć ile to dla budżetu? Photo by Q.U.I on Unsplash
Gastronomia sprzedająca alkohol musi zmierzyć się z kolejnym lockdownowym problemem - absurdem. Chociaż ich działalność jest obecnie zakazana i nie wiedzą, kiedy się otworzą, to muszą opłacić koncesję na alkohol na 2021 r. Czas na to mają do 31 stycznia.

Zwolnić z opłat lub wydłużyć ich termin mogą tylko samorządy, ale potrzebują do tego rządowej ustawy, która... utknęła w Senacie. Na profilach facebookowych przedsiębiorców z regionu można zauważyć już frustrację spowodowaną bezczynnością lokalnych władz i absurdem zaistniałej sytuacji. Dla właścicieli posiadających więcej niż jeden lokal, z których i tak żaden nie funkcjonuje normalnie to może być nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych. A wiadomo, że przy dowozach sprzedaż alkoholu praktycznie nie istnieje.

- Obecnie jesteśmy zobowiązani do zapłaty za coś, czego nie możemy sprzedawać i nie wiemy, kiedy będziemy mogli - to jest kompletnym absurdem. Ponadto płacimy stawkę w odniesieniu do sprzedaży za poprzedni rok, kiedy nie mieliśmy jak zarobić na tę opłatę. To jest parodia – słyszymy z ust jednego z właścicieli gastronomii.

Do 31 stycznia lokale gastronomiczne, które sprzedają alkohol, muszą złożyć do samorządów odpowiednie oświadczenia: o tym, ile sprzedały alkoholu w 2020 r., a następnie uiścić na tej podstawie opłatę za koncesję na 2021 r. Opłata ta, chociaż jest uiszczana samorządom i to one wydają koncesje, regulowana jest przez ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Oto "podstawowe" stawki koncesji na rok:

  • 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa,
  • 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (z
  • wyjątkiem piwa),
  • 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18 proc. alkoholu.

Wyliczając na podstawie wspomnianych podstawowych składek możemy przyjąć, że średni koszt dla przedsiębiorcy to ok 2500 zł. Zakładając, że w naszym regionie jest co najmniej ok 400 lokali o takim profilu daje nam to sumę miliona złotych.

Jeśli jednak lokal przekroczy wspomniane progi sprzedaży danego typu alkoholu, musi dokonywać większej opłaty, kolejno:

  • powyżej limitu 37,5 tys. zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa - wnosi opłatę w wysokości 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim (tj. w styczniu 2021 r. będzie to wyliczone za sprzedaż w 2020 r.);
  • 37,5 tys. zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) - wnosi w wysokości 1,4 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;
  • 77 tys. zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18 proc. alkoholu - wnosi opłatę w wysokości 2,7 proc. ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.

To właśnie dlatego przedsiębiorcy z branży gastronomicznej, którzy sprzedają też alkohol, muszą zaraportować do 31 stycznia sprzedaż alkoholu za 2020 r. i uiścić odpowiednie opłaty. Terminy opłat to 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.

Opłata za koncesję w przypadku większych barów czy klubów to zwykle minimum kilkadziesiąt tys. zł rocznie. W przypadku restauracji - kilkanaście tys. zł. Teoretycznie opłatę można rozłożyć na maksymalnie trzy raty, ale w przypadku kwoty rzędu 50 czy 100 tys. zł, nadal jedna rata to kilkanaście tys. zł. Dla wielu lokali to granica między "być albo nie być".

 

Remigiusz Hryniewicki

Plebiscyt: Ulubione jedzenie w Karkonoszach - Możesz oddać max 3 głosy dziennie. Możesz również dodać swoją propozycję i zachęcić innych do głosowania np. poprzez udostępnienie plebiscytu.


Głosy Propozycja
1133 (19%)
I love Pasta
968 (16%)
I love Pizza
849 (14%)
Szary Piec
766 (13%)
Molto Bene Pizza
Pizzeria
509 (9%)
Ratusz 48
254 (4%)
Cytrynowy Pieprz
Restauracja
241 (4%)
Oro Cavallo
Restauracja-Pizzeria
233 (4%)
American Burger / Kobe
165 (3%)
U Petiego
160 (3%)
Restauracja u Przyjaciół
129 (2%)
Cukru Caffe
101 (2%)
Pasja
88 (1%)
Aquakultura
58 (1%)
DaDami
41 (1%)
Mamma Mia
34 (1%)
Cafeina
34 (1%)
Piwniczka
30 (1%)
Sofa
28 (0%)
La Gondola
27 (0%)
Bistorante 654
27 (0%)
KRAMA
Cukiernia

Łącznie oddano głosów: 5875

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (1)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu szzz.pl. TIMM Wrocław sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Marcin
Marcin 23.01.2021, 17:24
Szary piec na drugim miejscu ? Dobre ! Hahah

Pozostałe