BIEGANIE ZIMĄ - Czyli uważaj żeby się nie przegrzać...

  • 02.12.2020, 00:15 (aktualizacja 02.12.2020, 00:22)
  • Źródło: TIMMmagazyn
BIEGANIE ZIMĄ - Czyli uważaj żeby się nie przegrzać...
Na temat biegania w warunkach zimowych powiedziano i napisano wiele. Jak się jednak okazuje, wiedza to, choć powszechna i łatwo dostępna, nie jest już tak oczywista w konfrontacji z natłokiem coraz to nowszych materiałów oraz technologii wykorzystywanych w produkcji odzieży sportowej. By nie dać się zagonić w ten przytłaczający, marketingowy zaułek, wystarczy znać kilka podstawowych zasad dotyczących dobierania ubrań oraz obuwia do panujących za oknem warunków pogodowych.

Po pierwsze: NIE UBIERAJ SIĘ ZA CIEPŁO! Ubieranie się na tzw. cebulę już dawno wyszło z mody, a jak się okazuje, wielu biegaczy wciąż decyduje się na ten krok z prostej przyczyny; brakuje w ich garderobie bielizny termicznej. Odłóżmy w tym miejscu do lamusa wszelkie opinie na temat cen bielizny termoaktywnej, bowiem koszt kompletu (spodnie + bluza z długiem rękawem) często nie przekracza granicy 100 zł. W ten sposób przechodzimy naturalnie do zasady drugiej:

UŻYWAJ BIELIZNY TERMICZNEJ, czyli takiej, która przylega do ciała (tzw. druga skóra), odprowadza wilgoć ze skóry na zewnątrz, zachowując jej suchość lub, jak w wysokiej klasy markach odzieży termicznej, utrzymuje jej stałą wilgotność, zachowując jednocześnie stałą temperaturę ciała dzięki wbudowanym kanałom wentylacyjnym i systemom 3D odprowadzającym nadmiar ciepła. Oczywistym jest, że nie da się zaspokoić potrzeb wszystkich biegających jednym rodzajem bielizny termicznej, bowiem w zależności od potrzeb, a przede wszystkim cen, wyróżniamy następujące rodzaje bielizny: zawierające w swoim składzie głównie poliester oraz elastan + chemiczną powłokę antybakteryjną (niska półka cenowa) bazująca na naturalnych materiałach – wełna merino (średnia półka cenowa) oparta o nowoczesne technologie termoizolacji typu 3D (wysoka półka cenowa) Nie wpadajmy jednak ze skrajności w skrajność. Jeśli jesteś początkującym biegaczem i wychodzisz pobiegać 2-3 razy w tygodniu na trening trwający do 1 godziny, nie potrzebujesz bielizny najwyższej jakości, choć oczywiście noszenia jej nikt Ci nie zabroni. Prawdą jest, iż komfort użytkowania bielizny z podpunktów b oraz c jest zdecydowanie wyższy, ale sugerowałbym tutaj kierować się racjonalnym podejściem i zdrowym rozsądkiem.

Zasada trzecia: PAMIĘTAJ O TRZECH WARSTWACH

Kiedy robi się naprawdę chłodno, każda z warstw odgrywa ważną rolę. Pierwsza, najbliższa ciału, ma za zadanie imitację roli drugiej skóry, czyli przylegać i odprowadzać nadmiar wilgoci z wewnątrz do zewnątrz (im lepsza klasa materiału, tym lepsze odprowadzanie wilgoci i komfort). Druga warstwa jest pośrednikiem - pośredniczy w transporcie ciepła i wilgoci oddawanej z pierwszej warstwy i zatrzymuje ją. Oznacza to, że to właśnie ta warstwa odpowiadać będzie głównie za pochłanianie wilgoci, która powstaje. Klucz w tym, by nie pozwolić jej zostać blisko skóry, przez co wychładzać organizmu. Przy temperaturach od +5/-5 st. Celsjusza świetnie sprawdzają się luźniejsze i cienkie bluzy z długim rękawem. Warstwa trzecia: to warstwa graniczna, chroniąca nas przed wiatrem i deszczem w postaci kurtki, tzw. wiatrówki, najlepiej z windstoperem i membraną, które dodatkowo uchronią nas przed silnym wiatrem (windstoper) oraz skutkami deszczu (membrana). Dodatkowym atutem tej warstwy o tej porze roku będzie szczelny kaptur z usztywnionym daszkiem, który zabezpiecza przed napłynięciem wody do oczu, jak i samą twarz.

Zasada czwarta: DOBRY BIEGACZ TO ZDROWY BIEGACZ Im dłużej trenujesz i w lepszej dyspozycji się znajdujesz, tym bardziej podatny będziesz na infekcje i nietrudno o osłabienie. Dlatego staraj się w okresie zimowym zwracać uwagę na więcej szczegółów. Przede wszystkim zaopatrz się w dobre akcesoria. Dobre (niekoniecznie grube) rękawiczki oraz czapka i/lub ocieplacz pod szyję mogą okazać się nieprzecenione. Niekoniecznie czapka i rękawiczki z windstoperem, choć te dają największy komfort użytkowania przy ujemnych temperaturach, to z pewnością nie bawełniana czapka, w której po rozgrzaniu, przepacamy się dokumentnie i narażamy na przewianie i odmrożenia. W tej materii warto zwrócić uwagę na naturalną wełnę merino, zapewniającą wysoki komfort cieplny oraz szybkie schnięcie. Jako ochraniacz na szyję, usta lub całą twarz nada się najlepiej tzw. „buff”, który nie dość, że ochroni nas przed zimnem i wiatrem, to bardzo szybko schnie i nie podrażnia skóry. W tym punkcie należy pamiętać również o widoczności. Pamiętaj, że twoje bezpieczeństwo uzależnione jest również od twojej widoczności.

Zasada piąta: KIERUJ SIĘ ROZSĄDKIEM Przed wyjściem na trening, upewnij się, jaka jest pogoda, jaka panuje temperatura, czy trasa po której biegasz będzie śliska, a może zaśnieżona. Pamiętaj, że dla chcącego nic trudnego i w każdych warunkach można zrealizować cel. Jeśli trasa jest ośnieżona i nie masz innej alternatywy, a sam bieżnik w butach nie wystarcza, skorzystaj z raków (city track), które pozwolą zachować Ci przyczepność oraz bezpieczeństwo. Przy wyborze butów przeznaczonych do biegania w zimie można wziąć także pod uwagę membranę Goreteks (GTX), która dodatkowo ochroni Twoje stopy przed przemoczeniem. Dodać należy jednak, że kiedy temperatura spada poniżej piętnastej kreski na minusie, nawet większość wyczynowych zawodników decyduje się na pozostanie w domu.

Zasada szósta: ZAPOBIEGAJ Pamiętaj o prawidłowej rozgrzewce przed wysiłkiem (najlepiej 2-3 km truchtu przed dalszą częścią), a także o rozciąganiu swoich mięśni. Wskazane w tym okresie jest tzw. rolowanie, ugniatanie, jak i przede wszystkim klasyczny masaż. W przypadku nawet najmniejszego bólu podczas treningu, dobrze jest skonsultować się ze sprawdzonym fizjoterapeutą, który pozwoli cieszyć się bieganiem bez kontuzji.

Dawcy Zdrowia

ADRIAN KOZŁOWSKI – założyciel i właściciel Dawców zdrowia, czyli zespołu gabinetów fizjoterapii i osteopatii, a także systemu szkoleń dla pracowników w zakresie dbania o zdrowie na stanowisku pracy. Absolwent Poznańskiej Akademii Osteopatii, gdzie był szkolony przez lekarzy i osteopatów z całego świata przechodząc przez każdy dział medycyny współczesnej, jak i alternatywnej. Osteopatia jest jego największą pasją. Jest to metoda leczenia pacjenta zwracająca uwagę na przyczynę powstawania bólu, a nie tylko na objawy, pozwalająca na holistyczne i indywidualne podejście do pacjenta. To pozwala mu na szersze rozpatrywanie przyczyn dysfunkcji u pacjentów. Pod jego opieką znajdują się zawodnicy Lacrosse Kosynierzy i Kosynierki z Wrocławia, w sezonie 2017/2018 wspierał też w dziedzinie fizjoterapii drużynę ekstraklasy piłki ręcznej KPR Kobierzyce, z którym zajął 7 miejsce w Polsce. Z zawodu i z zamiłowania Fizjoterapeuta. Prowadzi prywatną praktykę, po wcześniej zdobytych doświadczeniach w wielu Wrocławskich szpitalach. Ciągle się kształci i dąży do perfekcji w pracy, zdrowie i zadowolenie pacjentów jest dla niego najważniejsze. W roku akademickim 2018/2019 wykładowca na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu z zajęć Fizjologia Wysiłku Fizycznego ze studentami wydziału Fizjoterapii. Dzieli się z nimi nie tylko wiedzą teoretyczną ale również i praktyczną, która wyniósł z wielu lat pracy w gabinecie oraz poza nim. Obecnie pracuje w Centrum Rehabilitacji Dawcy Zdrowia oraz prowadzi szkolenia z ergonomii pracy dla takich firm jak Herbapol, HP, Amazon czy Toyota, gdzie uczy poprawnych pozycji w pracy, rozwiązuje problemy związane z ergonomia pracy na stanowisku biurowym oraz przekazuje wiedzę o zdrowym trybie życia

Dawcy Zdrowia Adrian Kozłowski Jemiołowa 26-28 53-447 Wrocław Tel. +48531924344

Źródło: TIMMmagazyn

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu szzz.pl. TIMM Wrocław sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe